Faktaförtätande eller stämningsförtätande? Om påstående huvudsatsekvivalenter i sakprosa

Redaktör

• Karin Milles
  • Anna Vogel

Summary, in Swedish

En genomgång av den terminologiska traditionen för det som i SAG kallas huvudsatsekvivalenter och sedan en närmare granskning av vilka typer av påstående sådana som används i sakprosa - och med vilka funktionella och stilistiska förtecken. Exempel ur bland annat turistbroschyrer ger belägg för både informationsförpackande och mer stämningsskapande användningar, liksom för replikefterliknande.

Avdelning/ar

Publiceringsår

Svenska

Sidor