Kognitiva och kommunikativa aspekter av syntolkning

Redaktör

• Jana Holsanova
  • Cecilia Wadensjö
  • Mats Andrén

Summary, in Swedish

Ett av målen med artikeln är att belysa syntolkningsprocessen i termer av kommunikation mellan den seende syntolken och den synsvage/blinde brukaren: hur syntolken förmedlar det som syns och hur det tas emot av den synsvaga publiken. Ett annat mål är att lyfta fram kognitiva aspekter av syntolkningsprocessen: hur vi uppmärksammar, bearbetar, förstår och kopplar samman information som andra förmedlar. Både de kommunikativa och de kognitiva aspekterna spelar en viktig roll för förståelsen och inlevelsen.

2016-10

Sidor

Lund University Cognitive Studies

Volym