Psykologbedömning av barn i skolåldern
Författare
Redaktör
- Carl Lindgren
- Josef Milerad
Summary, in Swedish
Abstract in Undetermined
I detta kapitel har vi beskrivit psykologbedömningar på individnivå och satt in dessa i sin kontext. Vi har lyft fram betydelsen av att se eleven i sitt sammanhang – hemma såväl som i skolan – samt betonat vikten av de systemteoretiska faktorer som påverkar skolframgång, exempelvis lärarnas metoder och deras möjlighet att få pedagogiskt stöd. Detta är faktorer som är föränderliga och påverkbara och som har vital och avgörande betydelse för alla barns utbildning, utveckling och hälsa.
I detta kapitel har vi beskrivit psykologbedömningar på individnivå och satt in dessa i sin kontext. Vi har lyft fram betydelsen av att se eleven i sitt sammanhang – hemma såväl som i skolan – samt betonat vikten av de systemteoretiska faktorer som påverkar skolframgång, exempelvis lärarnas metoder och deras möjlighet att få pedagogiskt stöd. Detta är faktorer som är föränderliga och påverkbara och som har vital och avgörande betydelse för alla barns utbildning, utveckling och hälsa.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
205-219
Publikation/Tidskrift/Serie
Evidensbaserad elevhälsa
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Studentlitteratur AB
Ämne
- Psychology
Nyckelord
- elevhälsa
- skola
- barn
- psykologbedömning
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 9789144089690