Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Medreflektioner inom lärarutbildningens examensarbete

Författare

Redaktör

  • Kristín Jónsdóttir
  • Þuríður Jóhannsdóttir

Summary, in Swedish

Studenterna inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad skriver under sin sista termin ett examensarbete. Enligt de bedömningskriterier som tillämpas ska examensarbetet vara såväl vetenskapligt som skol- och yrkesrelevant. Examensarbetet bedöms av akademiska lärare och bedömningarna ligger till grund för betygsättningen av examensarbetena. Efter att examensarbetena betygsatts, kommenteras de godkända examensarbetena av personal inom för-, grund och gymnasieskolor, s.k. medreflektörer. I föreliggande paper undersöks ett 50-tal medreflektioner med utgångspunkt från tre frågeställningar: 1. Vad slags reflektioner förmedlas i medreflektörernas texter?; 2. Vilka likheter och skillnader finns mellan medreflektörernas kommentarer och de akademiska bedömningarna?; 3. Ger medreflektörernas verksamhet bidrag till kompetensutveckling och skolutveckling?

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Kongresrapport til den 10. nordiske læreruddannelseskongres

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

University of Iceland - School of Education

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • examensarbete
  • lärarutbildning
  • sociology
  • medreflektioner
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Conference name

10. nordiske læreruddannelses kongres: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen

Conference date

2008-05-21 - 2008-05-24

Status

Published

Projekt

  • Utvecklingsprojektet ”Group-tutoring of essays” som erhöll anslag från Rådet för högskoleutbildning,1999-2001.
  • Coach för samtliga grupphandledare av examensarbetsskrivande studenter och examinator av samtliga examensarbeten inom lärarutbildningen i Halmstad 2005-2008.

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-9979-9851-6-7