Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Välkommen in!

Författare

  • Katarina Lidén

Summary, in Swedish

Det är en extra utmaning att skriva för barn eftersom barnet som läser vet att det är en vuxen som skrivit texten. För att skapa trovärdighet och möjliggöra identifiering krävs ett ärligt uppsåt. I den här uppsatsen undersöker jag om det finns generella riktlinjer som en författare kan använda sig av för att nå läsare i åldern nio till tolv år, utan att anpassningen av texten medför en konstruerad eller förenklad känsla. Istället för att se målgruppsanpassningen som ett sätt att flytta ut texten från sig själv, mot en läsare, kan författaren välja att skala av sig lite av ålderns skyddande hölje och på så sätt hitta en berättarton som inte enbart tilltalar målgruppen utan även författarens inre barn.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Målgruppsanpassning
  • slukaråldern
  • språk
  • tillgänglighet
  • identifiering
  • anslag.

Handledare

  • Joakim Forsberg