Teknologers förståelse av centrala begrepp i en kemiteknikkurs
Författare
Summary, in English
Under första terminen på kemiteknik-programmet läser teknologerna matematik, kemi och kemiteknik. Kemiteknik är ett helt nytt ämne för teknologerna jämfört med de övriga. Den beräkningsmässiga delen av kemitekniken läses under 2 läsperioder.
Ett didaktiskt projekt[1] har utförts där teknologernas förståelse av grundläggande begrepp undersöktes med hjälp av intervjuer vid två tillfällen under kursen. Resultatet från intervjuerna kompletterades med de fritextkommentatarer som teknologerna fick göra om motsvarande avsnitt i kursboken.
Resultatet har gett en bild om hur förståelse av centrala begrepp byggs upp. Denna information gör att undervisningen kan förändras så att teknologernas förståelse av centrala begrepp kommer tidigare under kursen vilket leder till att efterföljande delar förstås snabbare.
Ett didaktiskt projekt[1] har utförts där teknologernas förståelse av grundläggande begrepp undersöktes med hjälp av intervjuer vid två tillfällen under kursen. Resultatet från intervjuerna kompletterades med de fritextkommentatarer som teknologerna fick göra om motsvarande avsnitt i kursboken.
Resultatet har gett en bild om hur förståelse av centrala begrepp byggs upp. Denna information gör att undervisningen kan förändras så att teknologernas förståelse av centrala begrepp kommer tidigare under kursen vilket leder till att efterföljande delar förstås snabbare.
Avdelning/ar
- Avdelningen för kemiteknik
- Academic Development Unit, LTH
Publiceringsår
2005
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
[Host publication title missing]
Länkar
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Lunds Tekniska Högskola
Ämne
- Chemical Engineering
- Pedagogy
Nyckelord
- SoTL
Conference name
LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005
Conference date
2005-05-31 - 2005-05-31
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published