Förtrollande riter i det offentliga rummet : hur designas den lyckade individen?

Summary, in Swedish

Denna artikel diskuterar en ny form av snabbt expanderande praktiker från tidigt 2000-tal och som erbjuds av privata företag eller entreprenörer (lekmannaterapeuter). I fokus står självförverkligande och helande. Jag har med hjälp av verktyg från Ritual Studies valt att analysera dessa praktiker som en form av individ-centrerade riter som designas för att lindra smärta och lågt självförtroende för att bygga nya positiva visioner för individen eller grupper av människor på arbetsplatser

Riterna är inte designade enbart för privat bruk utan vänder sig även till offentliga institutioner som köper in dessa som t.ex. stressbearbetning (t.ex. mindfulness) eller för att öka den anställdes kreativitet och kapacitet (coaching). Frågor som artikeln väcker är: Hur reflekterar dessa riter samhällsstrukturer? Hur designas de för att upplevas som naturliga sätt av deltagarna att få terapeutiskt helande eller bättre självförtroende? Vilka visioner och mål byggs in och kommuniceras till samhället och individen?

Sidor

Chaos. Skandinavisk tidsskrift for religionhistoriske studier

Volym

Issue