Designtänk bakom populära tvärkurser
Författare
Summary, in Swedish
Närmare sextio studenter från Humanistiska fakulteten ochLTH har jobbat intensivt i blandade grupper under höstterminen. I universitetets äldsta byggnad Kungshuset visade de strax före jul upp sina resultat, samtliga nära kopplade till spjutspetsforskning inom teknik och lärande.
Studenterna har gjort filmer som t.ex. visar på nya sätt att lära sig matte och historia, eller hur man med hjälp av virtuella 3D-figurer kan utforska kroppsspråkets betydelse för mänskligt tänkande. Kursdeltagarna är i kognitionsvetenskap eller går sista åren påingenjörsutbildningen. Men det är inte baradet tvärvetenskapliga upplägget som gör kurserna speciella. Det handlar också om att man arbetar med verkliga problem, sådana som forskare själva försöker lösa. Studenterna jobbar i absoluta forskningsfronten – det finns inget facit.
Studenterna har gjort filmer som t.ex. visar på nya sätt att lära sig matte och historia, eller hur man med hjälp av virtuella 3D-figurer kan utforska kroppsspråkets betydelse för mänskligt tänkande. Kursdeltagarna är i kognitionsvetenskap eller går sista åren påingenjörsutbildningen. Men det är inte baradet tvärvetenskapliga upplägget som gör kurserna speciella. Det handlar också om att man arbetar med verkliga problem, sådana som forskare själva försöker lösa. Studenterna jobbar i absoluta forskningsfronten – det finns inget facit.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2013-01-15
Språk
Svenska
Sidor
33-34
Publikation/Tidskrift/Serie
Lunds Universitet Meddelar, 2013:1
Dokumenttyp
Tidningsartikel
Ämne
- Learning
Nyckelord
- Fakultetsöverskridande högre utbildning
- forskningsnära utbildning
- forskningsfront
- socialt orienterad teknologi
- digital lärteknologi
- digitala karaktärer
- förberedelse för arbetslivet genom blandade team
Status
Published
Forskningsgrupp
- Lund University Cognitive Science (LUCS)