Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Designtänk bakom populära tvärkurser

Författare

Summary, in Swedish

Närmare sextio studenter från Humanistiska fakulteten ochLTH har jobbat intensivt i blandade grupper under höstterminen. I universitetets äldsta byggnad Kungshuset visade de strax före jul upp sina resultat, samtliga nära kopplade till spjutspetsforskning inom teknik och lärande.

Studenterna har gjort filmer som t.ex. visar på nya sätt att lära sig matte och historia, eller hur man med hjälp av virtuella 3D-figurer kan utforska kroppsspråkets betydelse för mänskligt tänkande. Kursdeltagarna är i kognitionsvetenskap eller går sista åren påingenjörsutbildningen. Men det är inte baradet tvärvetenskapliga upplägget som gör kurserna speciella. Det handlar också om att man arbetar med verkliga problem, sådana som forskare själva försöker lösa. Studenterna jobbar i absoluta forskningsfronten – det finns inget facit.

Publiceringsår

2013-01-15

Språk

Svenska

Sidor

33-34

Publikation/Tidskrift/Serie

Lunds Universitet Meddelar, 2013:1

Dokumenttyp

Tidningsartikel

Ämne

  • Learning

Nyckelord

  • Fakultetsöverskridande högre utbildning
  • forskningsnära utbildning
  • forskningsfront
  • socialt orienterad teknologi
  • digital lärteknologi
  • digitala karaktärer
  • förberedelse för arbetslivet genom blandade team

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Lund University Cognitive Science (LUCS)