Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Författare

Redaktör

  • Anders Persson
  • Roger Johansson

Summary, in Swedish

Lärarhögskolan i Malmö var en del av Lunds universitet fram till 1998, då den inordnades i nystartade Malmö högskola. I samarbete med Högskolan Kristianstad blev Lunds universitet 2011 återigen ansvarigt för en lärarutbildning, en ämneslärarutbildning som startade med examenstillstånd i ämnena engelska, historia, samhällskunskap och svenska. Föreliggande antologi syftar till att spegla utbildnings-vetenskaplig forskning vid eller associerad med Lunds universitet. Givet det faktum att Lunds universitet inte haft ansvar för lärarutbildning sedan 1998, kan de 24 forskningstexter som här presenteras ses som ett slags naturligt experiment som kan lockas att säga något om vad frånvaron av lärarutbildning har inneburit för den

utbildningsvetenskapliga forskningen. Hur utvecklades den utbildnings-vetenskapliga forskningen vid Lunds universitet under de 15 åren utan egen lärarutbildning?

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

9-22

Publikation/Tidskrift/Serie

Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet

Ämne

  • Educational Sciences

Nyckelord

  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences
  • utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7473-863-6
  • ISBN: 978-91-7473-862-9