Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den sminkande kommunikatören: Om etiska dilemman inom offentliga verksamheter

Communication as a cosmetic function: About ethical dilemmas within the public sector

Författare

  • Anna Fredriksson
  • Kristin Larsson Lindholm

Summary, in Swedish

Denna studie undersöker problematiken med etiska dilemman som kommunikatörer ofta ställs inför, givet motstridiga intressen mellan organisationer och deras intressenter. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har vi undersökt hur kommunikatörer i tre offentliga verksamheter hanterar dessa dilemman, i relation till hur de uppstår. Vi har även belyst varför etiska dilemman uppstår för kommunikatörer i offentliga verksamheter. Studien visar att kommunikatörerna försätts i situationer där de tvingas hantera etiska dilemman genom att särkoppla, både den kommunikativa verksamheten och sig själva, från organisationen – och därmed hyckla. Detta eftersom de, på grund av ett mottagarperspektiv och att de tillskrivs rollen som problemlösare, ofta hamnar som den sista hjälpande handen i verksamhets-processer. De förpassas därmed till att vara en tillfixande – sminkande – funktion istället för ett verksamhetsstöd i organisationerna. Det finns således en rationaliserad myt om kommunikatören som organisationens utförare, vilket förklarar var-för etiska dilemman uppstår för dem.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för masterexamen (Två år)

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • kommunikation
  • etiska dilemman
  • kommunikatör
  • särkoppling
  • hyckleri
  • rationaliserad myt
  • legitimitet

Handledare

  • Mats Heide (Professor)