Den sminkande kommunikatören: Om etiska dilemman inom offentliga verksamheter
Communication as a cosmetic function: About ethical dilemmas within the public sector
Författare
Summary, in Swedish
Denna studie undersöker problematiken med etiska dilemman som kommunikatörer ofta ställs inför, givet motstridiga intressen mellan organisationer och deras intressenter. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har vi undersökt hur kommunikatörer i tre offentliga verksamheter hanterar dessa dilemman, i relation till hur de uppstår. Vi har även belyst varför etiska dilemman uppstår för kommunikatörer i offentliga verksamheter. Studien visar att kommunikatörerna försätts i situationer där de tvingas hantera etiska dilemman genom att särkoppla, både den kommunikativa verksamheten och sig själva, från organisationen – och därmed hyckla. Detta eftersom de, på grund av ett mottagarperspektiv och att de tillskrivs rollen som problemlösare, ofta hamnar som den sista hjälpande handen i verksamhets-processer. De förpassas därmed till att vara en tillfixande – sminkande – funktion istället för ett verksamhetsstöd i organisationerna. Det finns således en rationaliserad myt om kommunikatören som organisationens utförare, vilket förklarar var-för etiska dilemman uppstår för dem.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 594 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- kommunikation
- etiska dilemman
- kommunikatör
- särkoppling
- hyckleri
- rationaliserad myt
- legitimitet
Handledare
- Mats Heide (Professor)