Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Andra upplagan

Summary, in Swedish

Svensk universitetsgrammatik, Övningar med facit och kommentarer innehåller en mängd praktiska övningar på moment inom olika delar av grammatiken: fonetik och fonologi, morfologi, ordklasser, ordbildning, syntax och språklig variation. Till övningarna finns facit med kommentarer. Kategoriseringar och användning av termer bygger på läroboken Svensk universitetsgrammatik för nybörjare, 2 uppl. 2009, som i stort sett behandlar samma stoff. Övningsboken fungerar dock oberoende av läroboken, eftersom varje avsnitt försetts med en kort inledande sammanfattning som tar upp de viktigaste begreppen och definitionerna. Inledningen fungerar också som en kort repetition. I likhet med läroboken vänder sig övningsboken i första hand till studerande i svenska och nordiska språk vid universitet och högskolor, i synnerhet lärarstudenter, men den lämpar sig också väl som stöd för studerande i andra språk.

Avdelning/ar

Publiceringsår