Young women choosing contraceptives : stories about information literacy practices related to evaluation and use of information sources
Författare
Summary, in Swedish
I artikeln presenteras delresultat från ett doktorand-projekt om informationskompetenspraktiker i svenskt vardagsliv: unga kvinnors (18-23 år) informations-kompetenspraktiker när de väljer preventivmedel. Syftet är att förstå de unga kvinnornas perspektiv som det kommer till uttryck i deras berättelser om val och värdering av informationskällor om preven-tivmedel.En metod inspirerad av narrativa intervjuer an-vändes i kombination med visuella verktyg. Resultat från tidigare intervjuer och observationer från ung-domsmottagningar användes också i analysen, som gjordes med de analytiska ingångarna verktyg, me-ningserbjudanden, kognitiv auktoritet och ansatser till bedömning av trovärdighet.Analysen visar att störst auktoritet gav de unga kvinnorna, genom tillit, till nära relationer. Mest användbara var barnmorskor och ungdomsmottag-ningar, som gavs auktoritet genom sin professionella utbildning. Kontroll och balans var de ansatser till bedömning av trovärdighet som användes. Länken mellan barnmorskorna och staten diskute-ras liksom den varierande förståelsen av källkritisk vokabulär. Slutligen görs en kritisk granskning av den dominerande uppfattningen att informations-kompetenspraktiker endast relaterar till text samt den underförstådda kausala relationen mellan informationskompetens och agerande.
Publiceringsår
2011
Språk
Engelska
Sidor
19-31
Publikation/Tidskrift/Serie
Dansk biblioteksforskning
Volym
7
Issue
2/3
Länkar
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Danmarks biblioteksskole
Ämne
- Information Studies
Nyckelord
- Library and information studies
Status
Published
Projekt
- Young women's evaluation of information sources before choosing a contraceptive: information literacy practices
Forskningsgrupp
- Information Studies
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1901-1040