Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kvalitet i distansutbildning

Författare

  • Ebba Ossiannilsson

Summary, in Swedish

En tredjedel av Sveriges högskolestudenter studerar idag på distans. SCB genomförde därför 2012 studien - Distansutbildning på högskolan, med syfte att kartlägga studenters avsikter, attityder, samt den upplevda kvaliteten av distansutbildningen. Resultatet visade att:



Studenter är nöjda

Intresset för ämnet är avgörande

Flertalet avser inte att slutföra distanskursen

Distansstudier är en bisyssla

Distansstudenter är inte nybörjarstudenter

Helt nätbaserade kurser är vanligast

Distansprogramstudenter är flitigast lärcentrumbesökare

Merparten är kvinnor

Distansstudier väljs för att det passar livssituationen



Lunds universitet bearbetade under 2012/2013 i särskild ordning sitt material. De nationella resultaten överensstämmer väl. Distansstudenterna, såväl vid Lunds universitet som i riket, angav kritiskt tänkande och problemlösning som färdigheter vilka utvecklats genom utbildningen, vilket inte påvisats i tidigare studier.



Studenter vid Lunds universitet anger att avsikten med studierna i huvudsak är: intresse för ämnet (70 procent), att utbilda sig till ett yrke/examen (22 procent), att öka chanserna att få arbete/annat arbete (20 procent), samt att fortbilda sig inom nuvarande arbete (18 procent).



Det framhölls att distansutbildning är enda möjligheten till högskolestudier. Ökad flexibilitet för den enskilde i hennes/hans livssituation uttrycktes. Lärarnas kompetens, tillgänglighet och närvaro, samt förmåga att stimulera, främja och utnyttja nätets fulla potentialer anses viktigt för att kursen ska hålla god kvalitet. Kursdesign, examination och transperens anges som viktigt för att själv kunna ta kontroll. Den främsta anledningen till varför kursen inte avslutades var att intentionen inte fanns från början, men kunde också vara direkt förknippade med kursen som sådan, såsom pedagogiska, tekniska eller administrativa dilemman.



Sammanfattningsvis:

Det förekom lite samarbete och interaktion

Distansstudierna utvecklar kritiskt tänkande och förmåga till problemlösning

Intresset för ämnet och bildningsperspektivet är avgörande

Låg grad av samarbete och färdighetsträning i muntliga presentationer

Missnöje förelåg vad gäller studiesocialt stöd och påverkansmöjligheter

Motivationsskapande incitament för att fullfölja kurs krävs

Pedagogisk, teknisk och administrativ utveckling, förnyelse och kompetens är önskvärt

Större flexibilitet, transperens och närvaro från lärare var önskvärt



Resultatet visar på utvecklingspotentialer för att passa den enskildes situation och möjligheter. Tillfredsställelsen skulle kunna öka och därmed förutsättningarna för att slutföra kursen. Resultatet visar på behov av metodutveckling avseende kvalitetetsarbete och implementering av idag välkända kritiska kvalitetsområden för distansutbildning, såsom t.ex. flexibilitet, individualisering, kursdesign, interaktivitet, motivation, närvaro av lärare och medstudenter, självständighet, tillgänglighet samt transparens. Andra utvecklingsmöjligheter rör pedagogik och teknik för lärande i en digitaliserad värld, samt organisation, infrastruktur, genomförande och kvalitetsutveckling.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

NU2014 Umeå

Ämne

  • Educational Sciences

Nyckelord

  • elärande
  • kvalitet
  • sc
  • lunds universitet
  • flexibilitet
  • interaktivitet
  • tillgänglighet
  • transparans
  • närvaro

Conference name

NU2014

Conference date

2014-10-08 - 2014-10-10

Conference place

Umeå, Sweden

Status

Published