Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hitta dina inre resurser : Mindfulness som kommersiell produkt

Författare

Redaktör

  • Katarina Plank

Summary, in Swedish

Artikeln diskuterar den ökande kommersialiseringen och

marknadsföringen av mindfulness i det svenska samhället. I fokus står

inte den religiösa eller skolmedicinska kontexten utan marknadens

”må-bra-kontext”.

Som ett svar på nyliberalistiska samhällsförändringar profilerade sig under 1990-talet nya privata entreprenörer som coacher eller terapeuter och ett managementtänkande fördes även in i offentliga verksamheter som skola och sjukvård. De nya entreprenörerna var egencertifierade lekmän och inte utbildade i skolmedicin men hämtade sin inspiration från denna. Två marknader öppnade sig nu för dem att erbjuda sina tjänster till:¬ en för att bearbeta ökad ohälsa i arbetslivet och en som i kurspaket skulle utveckla det mänskliga kapitalet till gagn för arbetet. Entreprenörernas marknadsföring följde tydligt aktuell forskning: förordades den kognitiva metoden inom klinisk vård såldes t.ex. coachingkurser med kognitiv metod. Även skolmedicinens mindfulness har omvandlats till ett lönsamt koncept och nyckelord i entreprenörernas marknadsföring. ”Tekniken” erbjuds för att möta dels stress och ohälsa, dels öka koncentrationen med ”medveten närvaro” och därmed förbättra arbetskapaciteten. Egencertifieringen och den ogranskade verksamheten ger dock utövarna fria händer att själva identifiera sin vara. På vad sätt definieras och används mindfulness i de nya entreprenörernas verksamheter?

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

177-202

Publikation/Tidskrift/Serie

Mindfulness : Tradition, tolkning och tillämpning

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Nordic Academic Press

Ämne

  • History of Religions

Nyckelord

  • Mindfulness
  • marknadsvara
  • egencertifiering
  • entreprenörsverksamhet

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-87675-17-1