Hitta dina inre resurser : Mindfulness som kommersiell produkt
Författare
Redaktör
- Katarina Plank
Summary, in Swedish
Artikeln diskuterar den ökande kommersialiseringen och
marknadsföringen av mindfulness i det svenska samhället. I fokus står
inte den religiösa eller skolmedicinska kontexten utan marknadens
”må-bra-kontext”.
Som ett svar på nyliberalistiska samhällsförändringar profilerade sig under 1990-talet nya privata entreprenörer som coacher eller terapeuter och ett managementtänkande fördes även in i offentliga verksamheter som skola och sjukvård. De nya entreprenörerna var egencertifierade lekmän och inte utbildade i skolmedicin men hämtade sin inspiration från denna. Två marknader öppnade sig nu för dem att erbjuda sina tjänster till:¬ en för att bearbeta ökad ohälsa i arbetslivet och en som i kurspaket skulle utveckla det mänskliga kapitalet till gagn för arbetet. Entreprenörernas marknadsföring följde tydligt aktuell forskning: förordades den kognitiva metoden inom klinisk vård såldes t.ex. coachingkurser med kognitiv metod. Även skolmedicinens mindfulness har omvandlats till ett lönsamt koncept och nyckelord i entreprenörernas marknadsföring. ”Tekniken” erbjuds för att möta dels stress och ohälsa, dels öka koncentrationen med ”medveten närvaro” och därmed förbättra arbetskapaciteten. Egencertifieringen och den ogranskade verksamheten ger dock utövarna fria händer att själva identifiera sin vara. På vad sätt definieras och används mindfulness i de nya entreprenörernas verksamheter?
marknadsföringen av mindfulness i det svenska samhället. I fokus står
inte den religiösa eller skolmedicinska kontexten utan marknadens
”må-bra-kontext”.
Som ett svar på nyliberalistiska samhällsförändringar profilerade sig under 1990-talet nya privata entreprenörer som coacher eller terapeuter och ett managementtänkande fördes även in i offentliga verksamheter som skola och sjukvård. De nya entreprenörerna var egencertifierade lekmän och inte utbildade i skolmedicin men hämtade sin inspiration från denna. Två marknader öppnade sig nu för dem att erbjuda sina tjänster till:¬ en för att bearbeta ökad ohälsa i arbetslivet och en som i kurspaket skulle utveckla det mänskliga kapitalet till gagn för arbetet. Entreprenörernas marknadsföring följde tydligt aktuell forskning: förordades den kognitiva metoden inom klinisk vård såldes t.ex. coachingkurser med kognitiv metod. Även skolmedicinens mindfulness har omvandlats till ett lönsamt koncept och nyckelord i entreprenörernas marknadsföring. ”Tekniken” erbjuds för att möta dels stress och ohälsa, dels öka koncentrationen med ”medveten närvaro” och därmed förbättra arbetskapaciteten. Egencertifieringen och den ogranskade verksamheten ger dock utövarna fria händer att själva identifiera sin vara. På vad sätt definieras och används mindfulness i de nya entreprenörernas verksamheter?
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
177-202
Publikation/Tidskrift/Serie
Mindfulness : Tradition, tolkning och tillämpning
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Nordic Academic Press
Ämne
- History of Religions
Nyckelord
- Mindfulness
- marknadsvara
- egencertifiering
- entreprenörsverksamhet
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-87675-17-1