"Vi har redan tillräckligt med judar här” : tonsättaren Hans Holewa och exilens dubbelhet
Författare
Summary, in Swedish
Tonsättaren, radiomedarbetaren och musikern Hans Holewa (1905–1991) anlände till Sverige 1937 som landsflyktig undan den tilltagande antisemitismen i Wien, drygt ett halvår innan Österrike annekterades av Nazityskland. Som invandrad radikal tonsättare med den så kallade tolvtonstekniken som utgångspunkt, med judiskt påbrå och med engagemang inom vänsterrörelsen kom Holewas svenska exiltillvaro utgöra ett spänningsfält med många dimensioner. Följande artikel tar utgångspunkt i två aspekter kopplade till Holewas exiltillvaro, dels Holewa som representant för en radikal musikestetik, dels hans relation till det judiska. Framställningen kretsar kring frågor om hur Holewa mottogs i det svenska musiklivet i relation till hans estetiska förhållningssätt och hur hans situation kan förstås med utgångspunkt i termen ”exilens dubbelhet”. En tredje frågeställning berör vilken betydelse den judiska kulturen hade för hans exiltillvaro och tonsättarskap.
Avdelning/ar
- Utbildningsvetenskap
- Historia
- Interdisciplinary perspectives on Dmitri Shostakovich
- Interdisciplinary perspectives on Gustav Mahler
Publiceringsår
2016-06-27
Språk
Svenska
Sidor
4-23
Publikation/Tidskrift/Serie
Nordisk Judaistik - Scandinavian Jewish Studies
Volym
27
Issue
1
Länkar
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Sällskapet för judaistisk forskning
Ämne
- History
Nyckelord
- Jews Sweden
- Jews Austria
- Jewish Music
- Jewish musicians
- Politics and Judaism
- Identity
Status
Published
Forskningsgrupp
- Interdisciplinary perspectives on Dmitri Shostakovich
- Interdisciplinary perspectives on Gustav Mahler
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0348-1646