Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Varför är subjekt-verbkongruens i engelska som L2 så svårt?

Författare

Summary, in Swedish

Regeln för subjekt-verbkongruens i engelskan anses ofta vara enkel, både att förstå och förklara. Ändå gör inlärare överraskande ofta fel, något som lärare som undervisar i engelska i skolan och på högskolenivå märker och ofta påpekar. Det är därför intressant att undersöka om källan till inlärarnas bristande förmåga är 1) ofullständig kunskap om regeln för subjekt-verbkongruens (d.v.s. explicit kunskap), eller 2) inlärarnas oförmåga att tillämpa regeln när de använder språket (d.v.s. implicit kunskap, eller en kombination av explicit och implicit kunskap). Det här föredraget baserar sig på en studie av två klasser i den svenska skolan: en åttondeklass (16 elever) och en årskurs två i gymnasiet (15 elever, naturvetenskapligt program). Samtliga elever utförde tre uppgifter: 1) en uppgift att formulera regeln för subjekt-verbkongruens på basis av ett antal meningar på engelska, 2) en bildberättelse, och 3) ett lucktest. Sex av dessa elever intervjuades efteråt och ombads förklara sin användning av subjekt-verbkongruens i de olika uppgifterna. Ytterligare en grupp bestående av tre tonåringar med engelska som modersmål utförde samma uppgifter och användes som referensgrupp. I det här föredraget redovisas hur de olika grupperna formulerar regeln. Vidare argumenterar vi för vår uppfattning att denna regel är komplicerad snarare än lätt.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2005

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • SoTL

Status

Published