Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Interkulturell vänskap som motdiskurs - ett historiskt perspektiv

Författare:
Redaktör:
  • Hans Lorentz
  • Bosse Bergstedt
Publiceringsår: 2006
Språk: Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie: Interkulturella Perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Studentlitteratur

Sammanfattning

Vännerna från skoltiden har för många en stor betydelse. När den kände palestinsk-amerikanske litteraturvetaren Edward W. Said skrev sitt livs historia insåg han att just vännerna från sina tidiga skolår påverkat hans liv mer än vad andra vänner gjort. I "Utan Hemvist" berättar han också om sin mamma. När mamman talade om en person som hon uppskattade och spenderade mycket tid tillsammans med på äldre dagar, ville mamman ändå inte kalla henne för vän eftersom de inte gått i skolan ihop. Under sin uppväxt i Jerusalem gick Edward Said i en brittisk skola där man blandade judiska, kristna och muslimska barn. Utifrån denna och liknande skolor i Jerusalem reflekterar jag över om vänskap kan vara ett begrepp att ta fasta på i just en mångkulturell lärandemiljö och hur användandet av begreppet kan både motsäga och befrämja interkulturalism.

Disputation

Nyckelord

  • History and Archaeology
  • Anglikanska skolor i Jerusalem
  • Interkulturell pedagogik och vänskap

Övriga

Published
  • ISBN: 91-44-04484-4

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen