Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Client work, job satisfaction and work environment aspects in human service organizations

Författare

  • Sandra Jönsson

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

I denna avhandling presenteras tre studier som fokuserar på human serviceorganisationer, klientarbete, arbetstillfredsställelse och arbetsmiljö. Det övergripande syftet med denna avhandling var att med särskilt fokus på grad av direkt klientarbete och tillfredsställelse i arbetet undersöka arbetssituationen i olika typer av human serviceorganisationer.



I den första studien var syftet att undersöka hur personer som arbetar i nära relation med klienter samt första linjens chefer konstruerar och upplever framgång och misslyckande i arbetet. Resultaten visade att många av de beskrivna framgångs- och misslyckandesituationerna innefattade klientrelationer samt samarbete och kommunikation med anställda och kolleger. Andra viktiga aspekter inkluderade bristande resurser, hög arbetsbelastning samt vaga och otydliga organisationsförändringar.



I den andra studien undersöktes huruvida socialsekreterares upplevelse av arbetssituationen kan kopplas till graden av direkt klientkontakt. Enkätsvar från 525 socialsekreterare analyserades och resultaten visade att socialsekreterare med hög grad av personliga kontakter med klienter upplever högre arbetsbelastning och lägre tillfredsställelse och meningsfullhet än de som i mindre omfattning har direktkontakt med klienter.



I den tredje studien undersöktes relationen mellan arbetsmiljöaspekter och upplevelsen av generell tillfredsställelse i arbetet bland socialsekreterare (n=525), sjuksköterskor (n=512) och förskollärare (n=545). En enkätundersökning visade att motivation och optimism var den viktigaste faktorn i förklaringen av generell arbetstillfredsställelse. Andra viktiga faktorer var ledarskap, arbetsbelastning, improvisation och initiativ i arbetet, relationer till kolleger, kontroll och organisatoriska mål.

Publiceringsår

2005

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Department of Psychology, Lund University

Ämne

  • Psychology

Nyckelord

  • Socialpsykologi
  • Social psychology
  • Psykologi
  • arbetstillfredsställelse
  • arbetsmiljö
  • socialt arbete
  • Psychology
  • arbetsmotivation
  • klientarbete
  • human serviceorganisationer
  • social work
  • job satisfaction
  • work environment
  • work motivation
  • human service organizations
  • client work

Status

Published

Handledare

  • Jitka Lindén
  • Ingegerd Carlsson

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-631-7085-X

Försvarsdatum

7 december 2005

Försvarstid

09:15

Försvarsplats

Hörsal 128, Stora Algatan 4 Lund

Opponent

  • Annika Härenstam (Docent)