Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Det nordiska perspektivet

The Nordic Perspective

Författare

  • Alicia Fjällhed

Summary, in Swedish

Denna studie ämnar undersöka det relativt outforskade området gällande platsvarumärkning av en region bestående av flera hela stater, här benämnt transnationellt platsvarumärke. Syftet är att fördjupa kunskaperna om transnationella platsvarumärken i synnerhet och platsvarumärkning i allmänhet genom en fallstudie, bestående av intervjuer och dokumentstudier, av ett transnationellt platsvarumärke – Norden. Det transnationella platsvarumärkets förutsättningar, utförande och konsekvenser undersöks genom en teoretisk referensram med utgångspunkt inom platsvarumärkning och strategisk kommunikation. Analysen visar att det transnationella platsvarumärket fordrar en gemensam identitet, ett gemensamt beslutsfattande organ och nationella representanter med god kunskap om det egna landet samt tidigare erfarenheter av lokalt platsvarumärkningsarbete. Strategiarbetet bör inkludera såväl interna som externa aktörer, präglas av ett relationsperspektiv och sträva efter att förhand- lingsprocessen resulterar i identifiering av en gemensam budskapskärna. Det gemensamma arbetet med ett transnationellt platsvarumärke beskrivs kunna medföra stora möjligheter för inkluderade stater. Studien argumenterar för att platsvarumärkning i allmänhet, och platsvarumärkessamarbeten i synnerhet, drar stor nytta av att utgå ifrån ett strategiskt kommunikationsperspektiv – en gemensam kärna i budskapen blir ett effektivt grepp för att skapa samstämmighet i kommunikationen av platsen.

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • place branding
  • Strategic communication
  • transnational branding
  • nation branding
  • regional branding
  • the Nordic region
  • Strategisk kommunikation
  • platsvarumärke
  • transnationellt platsvarumärke
  • regionalt platsvarumärke
  • nationellt platsvarumärke
  • Norden
  • kommunikation
  • communication

Handledare

  • Jörgen Eksell (Assistant Professor)