Motorfordonsförares väjningsbeteende gentemot cyklande

• Christer Hydén
  • Åse Svensson

Summary, in Swedish

Under hösten 2008 genomfördes fältstudier i projektet Motorfordonsförares väjningsbeteende gentemot cyklande. Denna rapport utgör en redovisning av projektet och dess resultat. Syftet med projektet har varit att vid interaktioner mellan motorfordonsförare och cyklande studera de inblandades väjningsbeteende vid olika utformningar av cyklandes passage över gator. Fältstudierna har genomförts i form av observationsstudier i 10 kommuner i södra och mellersta Sverige. Väjningsbeteendet har studerats vid cykelöverfarter och cykelpassager som inte är upphöjda eller gjorda på ett underlag med en annan färg eller ett annat material än gatan i övrigt. Fokus har varit att studera vilken påverkan placeringen av ett eventuellt väjningspliktsmärke riktat mot motorfordon har för trafikanterna vid väjningssituationer. Vi kan konstatera att andelen motorfordonsförare som lämnar företräde för cyklande är generellt relativt hög, ca 58 %. Vi har även sett att en större andel av motorfordonsförare lämnar företräde för cyklande vid cykelöverfarter än vid cykelpassager. Väjningspliktsmärkets placering vid en cykelöverfart/-passage påverkar motorfordonsförares väjningsbeteende. Resultaten skiljer sig dock åt mellan olika korsningstyper. Gemensamt för de studerade platserna är att motorfordonsförares väjningsbenägenhet är högre ju lägre hastighet ett motorfordon har före ett interaktionstillfälle med cyklande. Vi kan även se att gåendes närvaro vid interaktion mellan cyklade och motorfordonsförare påverkar signifikant motorfordonsförares väjningsbeteende.

Avdelning/ar

Publiceringsår

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie