Du är här

Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform

Författare:
Publiceringsår: 2004
Språk: Svenska
Sidor: 91-113
Publikation/Tidskrift/Serie: Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Arbetslivsinstitutet
Additional info: Finns som talbok

Sammanfattning

Ett mycket vanligt påstående i skolforskningslitteraturen är att skolan är en synnerligen trög institution som motstår förändring. Om man däremot beger sig till en skola och talar med personalen där beskriver de mycket sällan skolan i termer av stabilitet, utan snarare att skolan är i förändring. Syftet med föreliggande text är att problematisera och försöka förstå dels dubbelheten vad gäller föreställningar om förändring i skolan, dels skolan som både trög och föränderlig institution.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • skolforskning
  • skolförändring
  • skolreform
  • stabilitet
  • tröghet
  • sociologi
  • sociology
  • lärarforskning
  • föränderlighet
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övriga

Published
Yes
  • ISBN: 919716707X

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

 

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen