Meny

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
Du är här

Handledning mellan politiska mål, lärarpraxis och vetenskaplighet - lärarutbildningens examensarbete

Redaktör:
  • Tomas Kroksmark
  • Karin Åberg
Publiceringsår: 2007
Språk: Svenska
Sidor: 355-378
Publikation/Tidskrift/Serie: Handledning i pedagogiskt arbete
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Studentlitteratur

Sammanfattning

Inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad har handledning och examination av lärarstudenternas examensarbete nyligen förändrats. Studenterna handleds nu i grupper av handledarpar, vilka i sin tur ingår i ett lag som coachas av en kollega. Examinationen av examensarbetena har också förändrats i och med att examinatorer som är externa i förhållande till handledningen införts. Vidare har nya bedömningskriterier utarbetats som skärpt de vetenskapliga kraven och tydliggjort kraven i fråga om examensarbetenas ämnesdidaktiska implikationer och skolverksamhetsrelevans. Slutligen har lärare, rektorer och andra aktörer i för-, grund- och gymnasieskolor engagerats som medreflektörer, vilka ger kollegiala kommentarer till lärarstudenternas examensarbeten.

Föreliggande text syftar för det första till att beskriva detta nya sätt att handleda och examinera examensarbeten. För det andra syftar texten till att kritiskt reflektera över handledning och examination i ljuset av dels lärarutbildningens ovanligt spänningsfyllda karaktär, dels dess speciella studiekultur.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • lärarutbildning
  • coaching
  • examensarbete
  • sociologi
  • sociology
  • handledning
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övriga

Published
Yes
  • ISBN: 9789144021911

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen