Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Många ensamma lyssnare

Författare

  • Hans Gefors

Redaktör

  • Eigtved Michael

Summary, in Swedish

Som tonsättare upplevde jag starkt skillnaden av att komma från konsertsalen till operasalongen. I konsertsalen står det autonoma verket i fokus, men i operasalongen är det handlingen. Dessutom var skillnaden påtaglig i att planera ett verk inom ett konsertprogram för mindre än 100 lyssnare till att tänka sig 1000 lyssnare och att man ensam ska fånga intresset en hel kväll. I min konstnärliga avhandling ”Opera är inte musik – det är drama” ska jag göra ett verk för radiomediet, ett hörspel. Min utgångspunkt är att upptäckten att jag själv njuter av att höra musik och radio i bilen medan jag kör längre sträckor. Hur ska musikdramatiken vara beskaffad när man tänker sig många ensamma lyssnare? Vad händer med dramaturgin? Går det över huvud taget?

Publiceringsår

2004

Språk

Svenska

Sidor

25-30

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Netværk for Musikteater, Københavns Universitet

Ämne

  • Music

Nyckelord

  • musik
  • Musikdramaturgi
  • bilradio
  • Opera
  • Libretto

Conference name

Musikteater: Opførelse, praksis, publikum

Conference date

2003-12-05 - 2003-12-06

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 87-90886-04-6