Förståelser av HPV-vaccin mellan hälsopanik och tillit
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med artikeln är att utforska och förstå beskrivningar av och information om HPV-prevention utifrån olika positioner för att fånga samhälleliga och kulturella innebörder av HPV-vaccin. Två skolsköterskor intervjuades om sitt arbete med HPV-vaccinering, mediematerial om HPV-vaccin hämtades från Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskans online-arkiv och informationsmaterial hämtades från myndigheter och läkemedelsföretag. I analysen av beslutet att inkludera HPV-vaccin i det allmänna vaccinationsprogrammet för flickor samt de olika utförandena som inkluderar vårdnadshavares vaccinationsbeslut, skolsköterskors arbete under vaccinationscykeln och medierapportering om HPV framträder olika och emellanåt konfliktfyllda förståelser av relationerna mellan samhälle och individ, skolhälsovård och hem, vuxen och barn samt mellan pojkar och flickor. HPV-prevention kan på ett fruktbart sett förstås i dessa skärningspunkter.
Avdelning/ar
- Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap
- Information Practices: Communication, Culture and Society
Publiceringsår
2015
Språk
Svenska
Sidor
736-748
Publikation/Tidskrift/Serie
Socialmedicinsk tidskrift
Volym
92
Issue
6
Länkar
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Stiftelsen Socialmedicinsk tidskrift
Ämne
- Information Studies
Nyckelord
- Humant papillom virus
- informationspraktiker
- skolhälsovård
- vaccinationer
- sexuell och reproduktiv hälsa
Status
Published
Projekt
- Girlvirus? information practices regarding HPV-vaccination in Swedish school healthcare
Forskningsgrupp
- Information Practices: Communication, Culture and Society
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0037-833X