Rapport om SI-verksamheten vid LTH 2010/11
Författare
Summary, in Swedish
Rapporten utvärderar SI-verksamheten vid LTH under läsåret 2010/11. Alla civilingenjörsprogram hade SI kopplat till någon kurs under årskurs ett. Närvaron på SI-möten var generellt sett hög – exempelvis hela 62 % bland deltagande program under första läsperioden höstterminen 2010. Det är också glädjande att konstatera att både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Vidare blir resultaten generellt sett bättre ju mer man deltagit i SI-verksamheten. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 7-56 % bättre för SI-deltagarna. En jämförelsestudie för två program avseende närvarons betydelse för tentamensresultatet mellan vanliga matematikövningar och SI-möten indikerar att SI-möten är betydligt mkt mer effektiva för att få ett bra tentamensresultat. Poängproduktionen under det första läsåret var 9,0 hp högre för SI-deltagarna jämfört med de som ej följt SI. Skillnaden blir än mer uttalad när vi jämför andelen som klarat LTH-målet om minst 40 hp. Bland SI-deltagarna är det 77 % som klarar detta kriterium (LTH-målsättningen är att minst 75 % skall klara denna poänggräns). Bland de som ej följt SI är andelen 34 % lägre – 43 %. Alla oavsett förkunskapsnivå gynnas av att medverka på SI-möten. Grupper med låga, medel respektive höga gymnasiebetyg i matematik visade alla signifikant bättre resultat vid hög SI-närvaro. Exempelvis så hade gruppen med låga matematikbetyg i gymnasiet men med hög SI-närvaro 81 % som uppfyllde LTH-målet om minst 40 hp under första året. Detta kan jämföras med de 59 % som uppfyllde målet i gruppen med höga gymnasiebetyg i matematik men med ingen/låg SI-närvaro.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Rapport SI:8
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Lund University (Media-Tryck)
Ämne
- Engineering and Technology
Nyckelord
- Supplemental Instruction Samverkansinlärning LTH
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-633-5253-9