Du är här

Bedömning, återkoppling och examination i utbildning på forskarnivå - vad är i fokus?

Författare:
Publiceringsår: 2007
Språk: Svenska
Sidor: 2-3
Publikation/Tidskrift/Serie: Lärande i LTH
Nummer: 2
Dokumenttyp: Working paper
Förlag: Genombrottet, LTH

Sammanfattning

Universitet och högskolor skall bedriva verksamhet så att ett nära samband mellan forskning och utbildning
upprätthålls (Högskolelagen, 1 kap., 3§). Ingenstans blir detta så tydligt som i utbildningen på forskarnivå.
Denna utbildningsform uppfyller många kriterier på en yrkesinriktad handledning och ”supervision”
såsom de beskrivs av Lauvås och Handal (2001, s 38, 45). Hur väl fungerar då handledningsprocessen
och till denna kopplade bedömningar och återkopplingar i utbildningen på forskarnivå i praktiken? Just
den goda handledningen sett ur handledares perspektiv var nyligen temat för en akademisk avhandling
(Lönn Svensson, 2007). Pågående förändringar, framförallt genomförandet av Bolognaprocessen och till
denna kopplade nya formuleringar av mål i utbildningen på forskarnivå (Högskoleförordningen, 2006,
bilaga 2) borde kunna stimulera till ytterligare reflektioner kring hur handledning verkligen äger rum.

Disputation

Nyckelord

  • Technology and Engineering
  • SoTL

Övrigt

Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo