Diktaren i medieåldern: Om relationen mellan film och lyrik i Bruno K. Öijers verk

Redaktör

• Johan Fornäs

Summary, in English

ag arbetar för närvarande på ett projekt om relationer mellan film och lyrik. Detta är ett tämligen outforskat område, inte minst vad gäller fenomenet ”den filmatiserade diktsamlingen”. vanligtvis diskuteras och undersöks prosaberättelsens relation till filmmediet, och mer sällan lyrikens dito.

I mitt paper kommer jag att behandla två aspekter: poesi på/i film, samt filmanknytningar i lyrik. Mitt exempel begränsas för detta föredrag till Bruno K. Öijer: dels hans film Från en demons båge, dels nedslag i några av hans lyriska texter. Jag för en estetisk diskussion om hur samspelet mellan medierna fungerar, samt en diskussion om vad detta samspel är ett resultat av, med tanke på mediesamhället som kontext. Teoretiskt förankras mina resonemang i dels intermedialitetsforskning, dels bourdieuskt präglad kultursociologi.

Publiceringsår

Svenska