Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utvecklingsstadier i perception av grammatik: en studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan

En studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan

Författare

  • Malin Duveblad

Summary, in Swedish

Den här studien undersöker utvecklingsstadier i andraspråksinlärares förståelse, perception, av grammatiska strukturer i skrift i svenskan. Perceptionen mäts genom ett grammatikalitetstest, där informanterna antingen godkänner eller underkänner samt korrigerar meningar. Det förra betraktas här som passiv perception och det senare som aktiv perception. Studien utgår från Pienemanns processbarhetshierarki för svenska (Pienemann & Håkansson 1999:404) och testar perceptionen av följande grammatiska strukturer: presensändelse, preteritumändelse och pluraländelse (PT2), attributiv adjektivkongruens (PT3), inversion (PT4) samt negationens placering i bisatser (PT5).

Analysen sker både på gruppnivå och på individnivå. Resultatet visar att gruppen som helhet förstår PT2-strukturerna bäst och PT5-strukturerna sämst, och PT3-strukturerna marginellt bättre än PT4-strukturerna. På gruppnivå noteras alltså ett mönster hos perceptionen av grammatik som följer processbarhetsteorins utvecklingsstadier. Utifrån varje enskild informants testresultat undersöks även graden av implikation hos dessa utvecklingsstadier. Analysen visar att det råder viss, men inte total, implikation i inlärares perception av L2-grammatik, vilket tyder på att produktionen och perceptionen på detta område har mycket gemensamt.

Publiceringsår

2017

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • andraspråksinlärning
  • svenska som andraspråk
  • utvecklingsstadier
  • processbarhetsteorin
  • förståelse
  • perception

Handledare

  • Anna Flyman Mattsson