Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Världsdramatik 4. På väg mot sekelslutet

Redaktör

Summary, in Swedish

Dramat under 1900-talets tre sista decennier kan sägas handla om de marginaliserade i samhället – barnen, de socialt utsatta, människor med olika etnisk bakgrund, de homosexuella och inte minst kvinnorna. Även språket står i centrum för intresset. Många skriver om hur människan påverkas av att ha ett språk och att inte ha ett språk. Mot de etablerade språkliga normerna ställs arbetarnas, de utslagnas, invandrarnas, barnens och kvinnornas språk.

Per Lysanders och Suzanne Ostens Medeas barn representerar den svenska barnteatern som nått världsrykte. I Heiner Müllers Hamletmaskinen reflekterar Hamlet över nuets våldsamma värld. Caryl Churchill problematiserar kvinnans frigörelse i Top Girls. I Natten är dagens mor möter vi Lars Noréns värld när den är som bäst. Bernard-Marie Koltès drama I bomullsfältens ensamhet blir språket både en väg till medmänniskan och ett fängelse. I David Hares Utmanarna möter vi några prästers sökande efter mening i sitt arbete. Frågor om Gudskärlek, homosexualitet och auktoritetslydnad står i centrum. Kristina Lugns Idlaflickorna gestaltar två medelålders kvinnor på semester vid Gardasjön i Italien.

Publiceringsår

1999

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • Norén
  • Churchill
  • Koltés
  • Hare
  • Lugn
  • Osten
  • Müller
  • Lysander

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-44-00878-3