Kampen om konsumentjournalistikens innehåll. Att läsa Råd & Rön genom riksdagstrycket
Författare
Summary, in Swedish
Under många år har konsumenttidningen Råd & Rön haft stort inflytande på de svenska konsumenterna och deras konsumtion. Under närmare 50 år ägdes tidningen av Konsumentverket och dess föregångare Statens institut för konsumentfrågor. Genom studier av Råd & Röns årgångar, konsumentmyndigheternas arkiv samt riksdagstrycket står det tydligt att politiker och konsumentmyndigheter haft stort inflytande över tidningen och den syn på konsumtion som förmedlats genom den. Men också andra aktörer har kunnat påverka tidningen: näringslivet, andra myndigheter och i viss mån läsarna. I denna artikel visas några tydliga exempel på hur de olika aktörernas intressen har kommit till uttryck under åren. Detta har ibland kunnat följas i tidningen, men i många fall har det endast framkommit genom arkivdokument.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Sidor
23-35
Publikation/Tidskrift/Serie
Nordicom Information
Volym
33
Issue
4
Fulltext
- Available as PDF - 251 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Nordicom
Ämne
- Media and Communications
Nyckelord
- Konsumentverket
- Råd & Rön
- statlig styrning
- konsumentupplysning
- Statens institut för Konsumentfrågor
- konsumentjournalistik
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0349-5949