Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Miljöföreläsningar med simulerad klimatkonferens i elektronikundervisning

Författare

  • Pieternella Cijvat
  • Richard Lundin

Redaktör

  • Anders Sonesson
  • Gunilla Amnér

Summary, in Swedish

Kursen ”Ingenjörsmässig analys” ges för årskurs tre på elektroteknikprogrammet. Kursen är obligatorisk och kursmålen är av övergripande karaktär. Teknologerna ska tränas i att arbeta i grupp, söka information, redovisa skriftligt och presentera muntligt.

Kursen består av två delar, en projektdel och en föreläsningsdel. Under projektdelen arbetar teknologerna i grupper om fyra med olika projekt i elektronik. Föreläsningsdelen består av sju stycken tvåtimmarsföreläsningar som ägnas åt miljökunskap. Vi kommer här endast behandla föreläsningsdelen.

Teknologerna fick i grupper om fyra i uppgift att analysera en miljöaspekt. Resultatet av analysen fick de sedan redovisa skriftligt på en A4-sida och dessutom muntligt inför hela klassen. Detta innebar att kursen fick inslag av deltagarundervisning.

Den sista föreläsningen genomfördes ett rollspel som simulerade förhandlingar i FN:s klimatorgan (UNFCCC). Teknologerna fick i grupper om fyra representera olika länders regeringar. En grupp fick representera FN:s generalsekretariat och en annan fick representera FN:s klimatpanel (IPCC). En grupp var ”journalister”. Denna grupp videofilmade och fotograferade under konferensen. Efter konferensen skrev de en kort tidningsartikel.

Varje föreläsning gavs en A4-sida med frågor ut. Under föreläsningen gavs svaren på dessa frågor. I början av nästa föreläsning genomfördes en skriftlig dugga under vilken varje teknolog fick svara på tre av dessa frågor.

Föreläsningarna handlade om såväl allmän miljökunskap som specifik miljökunskap kopplad till elektronik. Vår idé för att skapa god inlärning var att aktivera studenterna.

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Sidor

185-192

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings Utvecklingskonferens 09

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lednings- och kompetensutveckling/CED

Ämne

  • Electrical Engineering, Electronic Engineering, Information Engineering

Nyckelord

  • undervisning
  • hållbar utveckling
  • SoTL

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009

Conference date

2009-09-24 - 2009-09-24

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Analog RF
  • Electromagnetic theory

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-977974-2-9