Tillgänglighet för personer med synskada i cirkulationsplatser jämfört med andra korsningstyper : Sammanfattning av enkätstudie

• Lisa Sakshaug
  • Christer Hydén
  • Åse Svensson

Summary, in Swedish

Antalet cirkulationsplatser fortsätter att öka. Personer med synskada uppger att det är svårt för dem att korsa gatan vid cirkulationsplatser och det finns idag inte tillräckligt med kunskap för att lösa tillgänglighetsproblemen. Den forskning som finns idag studerar enbart blinda personer, trots att den stora majoriteten synskadade har synrester. Syftet med denna studie var att fastställa hur cirkulationsplatser skiljer sig från andra korsningstyper för hela gruppen synskadade. Studien genomfördes som en telefonenkät med 87 personer med synskada, 46 synsvaga och 41 gravt synskadade. Resultaten visar att signalreglerade korsningar är mer tillgängliga än cirkulationsplatser för hela gruppen synskadade. Däremot gick det inte att hitta några skillnader i tillgänglighet mellan cirkulationsplatser och fyrvägskorsningar som inte är signalreglerade.
Synsvaga och gravt synskadade skiljer sig åt både i vad de har för problem med att korsa gator och hur de löser problemen.

Avdelning/ar

Publiceringsår

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie