Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kamratgranskning av muntliga gruppresentationer: pålitlighet och effekter på studenternas lärande

Författare

Summary, in English

Det finns goda skäl till att engagera studenterna i

kamratbedömning vid både formativ och summativ

examination. Vi har under kursen Molekylär Cellbiologi för

Ekosystemvetare vid LTH undersökt studenternas förmåga att

bedöma muntliga projektredovisningar och jämfört den med

lärarnas. Under kursen genomförde studenterna ett

litteraturprojekt där en muntlig gruppredovisning med

efterföljande kamratdiskussion och försvar bedömdes och

poängsattes av en opponerande studentgrupp och ett lärarlag.

Vår undersökning visade att studenternas poängbedömning

stämde väl överens med lärarlagets, både med avseende på

medelvärde och spridning. Små skillnader visade sig i

bedömningen av ”faktainnehåll” och ”samarbete” där lärarlaget

gav ett något mer positivt omdöme, och i bedömning av

”försvar” där studentgrupperna gav lite högre poäng. En

undersökning av studenternas attityder och upplevelser i

samband med kamratgranskningen visade att presenterande

studenter upplevde sig rättvist bedömda, men att några

granskande studenter kände lite obehag och osäkerhet inför

kamratbedömningen. Vidare upplevde både lärare och studenter

att lärandet om ämnet, lärandeprocessen och

examinationsprocessen gynnades av kamratgranskningen och

kamratdiskussionerna. Sammanfattningsvis visade våra resultat

att kamratgranskningen fungerade väl, och att studenterna

behöver utbildning och tydlig information om

bedömningskriterier och motiven för granskningsprocessen så

att de kan känna sig trygga, framför allt i granskarrollen.

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceeding från Den 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

LTH

Ämne

  • Chemical Sciences
  • Organic Chemistry
  • Industrial Biotechnology

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2009

Conference date

2009-12-02 - 2009-12-03

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published