Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Operativ utvärdering – Erfarenheter från två kurser vid LTH

Författare

Summary, in Swedish

Operativ utvärdering är ett verktyg för att kontinuerligt genomföra utvärderingar under pågående kurs i syfte att förbättra och justera undervisningen. Det finns flera olika sätt att genomföra en operativ utvärdering på. Vanligtvis är det den kursansvarige läraren som genomför utvärderingen i form av blankettundersökningar eller regelbundna träffar med övningsassistenter, studenter mfl.

Operativ utvärdering kan vara lämplig för stora kurser med många deltagare, flera olika lärare och gästföreläsare. De problem som kan associeras med stora kurser är t.ex. att den röda tråden i kursen försvinner, kontakten mellan studenterna och den kursansvarige läraren blir lidande, informationen når inte alla studenter. Detta kan drabba studenternas lärande samt lärarens och kursens målsättning negativt och leder till onödiga frustrationer.

I ett försök att komma åt några av ovan nämnda problem bildades en liten referensgrupp på fem studenter som tillsammans med ansvarige läraren skulle träffas regelbundet för att diskutera kursen och eventuella åtgärder. Gruppen träffades ett antal gånger under kursens gång och diskuterade kursens problem och möjligheter. I den mån det gick sattes lämpliga åtgärder in för att främja kursens mål och syfte. Gruppen träffades även efter kursens avslut för att sammanfatta kursen. Det synpunkter som kom fram kommer även att vägas in vid planerandet av kursen till näst kommande år.

Erfarenheterna från den här typen av utvärdering är mycket positiva. Teknologerna kände sig delaktiga i planeringen av kursen och fick fram sina synpunkter direkt och behövde inte vänta till slutet av kursen för att göra kursutvärdering. Den ansvarige läraren fick också möjligheten att rätta till de brister som fanns i planeringen på en gång.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2005

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • undervisningsmiljö
  • utvärdering
  • samarbete student lärare
  • SoTL

Conference name

LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005

Conference date

2005-05-31 - 2005-05-31

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published