Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

L'italiano come prima e seconda (madre)lingua : Indagine longitudinale sullo sviluppo del DP

Italian as (first) and second language : a longitudinal study on the development of the DP

Författare

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Avhandlingen behandlar inlärning av italienska som ett av två modersmål (svenska/italienska) hos tvåspråkiga barn och som andraspråk hos svenska vuxna som lär sig italienska i Italien. Särksilt fokus ligger på ett barn som lär sig italienska som ett av två modersmål i Sverige och vi ställer oss frågan om hans italienska kommer att utvecklas som hos italienska enspråkiga barn eller som hos de vuxna inlärarna.



Den teoretiska ramen är generativ. Vi tittar på tre olika parametrar relaterade till DPn: en genusparameter, en ordföljdsparameter och en determinerarparamter.



Studiens resultat visar att dessa tre parametrar nog fixeras hos alla inlärarna men att detta görs i olika ordning. De vuxna inlärarna har mest problem med genuskongruens och tilldelning, samt på lägre nivå, även med bruket av italienska determinanter. Detta verkar ha sin grund i inflytande från svenskan. Det tvåspråkiga barn som tillägnar sig italienska i Sverige skiljer sig från jämnåriga enspråkiga barn och det andra italiensk-svenska barnet i Italien i det att han inte placerar adjectivet i rätt position från början. Detta kan tyda på tvetydig input.



Sammanfattningsvis tyder studien på att det i tidig barnspråksinlärning hos tvåspråkiga barn kan ha betydelse hur mycket barnet utsätts för respektive språk, men att det, i enlighet med resultat från tidgare studier, går att utveckla språken precis som hos enspråkiga barn.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2004

Språk

Italienska

Publikation/Tidskrift/Serie

Études Romanes de Lund

Volym

71

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Department of Romance Languages

Ämne

  • Specific Languages

Nyckelord

  • Italian language and literature
  • L1 lexicon
  • two lexicons
  • syntax
  • morphology
  • adult learners
  • bilingual children
  • functional categories
  • parameter setting
  • universal grammar
  • weaker language
  • DP
  • L2
  • 2L1
  • L1
  • development
  • acquisition
  • Italian
  • Swedish
  • gender parameter
  • number
  • gender
  • v. d. Craats.
  • agreement
  • transfer
  • definite word order
  • suffixed article
  • determiner parameter
  • N-raising parameter
  • Italienska (språk och litteratur)

Status

Published

Handledare

  • Suzanne Schlyter

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0347-0822
  • ISBN: 91-973886-9-6

Försvarsdatum

4 december 2004

Försvarstid

10:15

Försvarsplats

Nya festsalen, Akademiska föreningen, Sandgatan 2, Lund

Opponent

  • Giuliana Giusti (assistant professor)