"Universitetet är en jäkla gammal och seg organisation". Doktoranders röster om karriärmöjligheter inom akademin

• Marcus Persson
  • Susanna Persson

Summary, in Swedish

I boken redogörs för resultatet av ett jämställdhetsprojekt på en forskarutbildning vid universitetet i Lund. Tolv gästprofessorer – alla kvinnor – arbetade med doktorander i sociologi, socialantropologi, rättssociologi och medie- och kommunikationsvetenskap. I seminarier och individuella samtal diskuterades frågor kring avhandlingsarbete, artikelskrivande och universitetsvärldens genusstrukturer. Bakgrunden till projektet är frånfället av kvinnliga forskare inom akademin; ett fenomen känt som ”Leaky pipe”.

Utvärderingen utgår från doktorandernas upplevelser av jämlikhetsprojektet. Detta inifrånperspektiv kastar ljus över hur yngre forskare ser på sin tillvaro och framtid inom universitetet, samt varför utsorteringen av kvinnor inom akademin fortsätter att vara ett problem.

Bokbox förlag

• Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

• medie- och kommunikation
  • sociologi