Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fullskaleförsök med minirondeller

Författare

Summary, in Swedish

Kommunernas resurser för trafiksäkerhetsarbete är starkt begränsade och de räcker bara till att åtgärda några enskilda ”olycksdrabbade” platser. Åtgärden blir oftast en kostsam ombyggnad av t.ex. en korsning och den totala effekten av sådana åtgärder för kommunen blir marginell. Om resurserna satsas istället på helhetslösningar med små, billiga hastighetsdämpande åtgärder, som t.ex. minirondeller blir effekten betydligt större. Det s.k. ”rondellprojektet i Växjö visade på ett klart samband mellan hastigheter och olyckor: medelhastigheten i korsningar som försågs med minirondell minskade i medeltal med 30% till 30-35 km/h, vilket resulterade i en genomsnittlig olycksriskreduktion på 44%. Detta samtidigt som de negativa effekterna var minimala.

Avdelning/ar

Publiceringsår

1993

Språk

Svenska

Sidor

21-23

Publikation/Tidskrift/Serie

Transportforskningsnytt nr

Issue

93:1

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Transportforskningsberedningen, Transportforskningsberedningen

Ämne

  • Infrastructure Engineering

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1101-900X