Fullskaleförsök med minirondeller
Författare
Summary, in Swedish
Kommunernas resurser för trafiksäkerhetsarbete är starkt begränsade och de räcker bara till att åtgärda några enskilda ”olycksdrabbade” platser. Åtgärden blir oftast en kostsam ombyggnad av t.ex. en korsning och den totala effekten av sådana åtgärder för kommunen blir marginell. Om resurserna satsas istället på helhetslösningar med små, billiga hastighetsdämpande åtgärder, som t.ex. minirondeller blir effekten betydligt större. Det s.k. ”rondellprojektet i Växjö visade på ett klart samband mellan hastigheter och olyckor: medelhastigheten i korsningar som försågs med minirondell minskade i medeltal med 30% till 30-35 km/h, vilket resulterade i en genomsnittlig olycksriskreduktion på 44%. Detta samtidigt som de negativa effekterna var minimala.
Avdelning/ar
Publiceringsår
1993
Språk
Svenska
Sidor
21-23
Publikation/Tidskrift/Serie
Transportforskningsnytt nr
Issue
93:1
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Transportforskningsberedningen, Transportforskningsberedningen
Ämne
- Infrastructure Engineering
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1101-900X