Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vi lär som vi lever

Författare

Summary, in English

Ibland kan man som lärare undra om man lever som man lär. En sak är i alla fall säker, vi lär som vi lever! Vårt nya stressade levnadssätt påverkar givetvis vårt sätt att lära.



Under en kort tidsrymd har tre tekniska produkter påverkat lärandet mer än vad läroplaner eller vetenskapliga pedagogiska genombrott någonsin gjort - datorn, internet och mobiltelefonen. Bodil myntar att vi idag lever på prenässansen, där vi tar in framtiden i nuet som om den redan var här. Hon ställer svåra frågor, väcker många tankar och ger ett och annat svar om hur det kan tänkas gå med kunskapsutvecklingen framöver. Boken innehåller mängder av konkreta exempel samtidigt som den håller en hög idénivå.



"Om jag skulle nagla fast ett enda intresse som knyter ihop hela mitt liv som forskare, lärare, författare, föreläsare, folkbildare, Fråga Lund-profil, mamma, mormor och farmor, så skulle det bli lärande. Det var mitt pedagogiska intresse som drog mig till fysiken och glädjen i att där kunna förstå exakt - både fakta och medmänniskor. Numera upplever jag som professor i rehabiliteringsteknik och hedersdoktor i utbildningsvetenskap nya pedagogiska och tekniska utmaningar i mina möten med stora kognitiva svårigheter. De kräver genuint nya tankar."

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Gleerups Utbildning AB

Ämne

  • Human Computer Interaction

Nyckelord

  • inspirationsplattform
  • Certec

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9789140664051