Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att bygga broar mellan högskola och gymnasieskolor. Utvärdering av projekt med SamverkansInlärning (SI) vid gymnasieskolor hösten 2007

Författare

Summary, in Swedish

Projektet är ett samarbete mellan LTH och åtta gymnasieskolor i närregionen som startade under hösten 2007 och går ut på att använda den s.k. SI-metodiken som komplement till den ordinarie undervisningen i naturvetenskapliga ämnen. SI-övningarna leds av teknologer från LTH. Syftet med projektet är flera: att förbättra samverkan mellan LTH och gymnasieskolor i närregionen; öka intresset för naturvetenskap och teknik bland gymnasieelever med hjälp av teknologer som mentorer; att bidra till att öka inlärningen i naturvetenskapliga ämnen; att förbättra elevernas studieteknik; samt att ge eleverna en bättre bild av hur det är att studera vid ett universitet/teknisk högskola.

För att se hur väl projektet lyckats efter det första halvåret gjordes en enkätutvärdering som riktade sig mot elever, SI-ledare och ämneslärare. Resultaten från utvärderingen m a p syften med projektet visar att samverkan mellan berörda skolor och LTH av naturliga skäl förbättrats under perioden. Vidare bidrog SI-övningarna till att öka inlärningen i naturvetenskapliga ämnen samt att förbättra elevernas studieteknik. Däremot behöver SI-övningarna förbättras avseende att öka intresset för naturvetenskap och teknik bland gymnasieelever samt att ge eleverna en bättre bild av hur det är att studera vid ett universitet/teknisk högskola.

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Centrum för Supplemental Instruction

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-977465-0-2