Remissvar rörande Officialprövningens omfattning (DS 2008:28)

Summary, in Swedish

1960 års Varumärkeslag har varit föremål för överväganden (SOU 2001:26), som dock ännu inte lett till ny lagstiftning. Propositionsarbetet pågår och ny lag förväntas träda i kraft under 2009. Rubricerade Departementspromemoria är en delutredning rörande officialprövningens fortbestånd i firma- och varumärkesrätten samt ett förslag om att Sverige ska ansluta sig till Singaporkonventionen. Fakultetsstyrelsen uppfattar förslaget om anslutning till Singaporkonventionen som okontroversiellt och tillstyrker en ratificering.

Utredningen föreslår att officialprövning avskaffas för varumärkesregistrering men kvarstår för firmaregistrering. Fakultetsstyrelsen instämmer i att tiden för ett avskaffande av prövningen är mogen. Det naturliga hade varit att genomföra ändringen inom bägge instituten samtidigt och fakultetsstyrelsen uppfattar grunderna för officialprövningens bibehållande för firmaregistreringar som tämligen svaga. I och med att frågan alls väckts av vissa näringslivsorganisationer kan fakulteten dock ansluta sig till utredningens förslag om att ändring inte genomförs nu för firmarätten.

Publiceringsår

Svenska