Betydelse av nedlagd studietid samt inlärnings- och studiestrategier för nya ingenjörers studieresultat under första terminen
Författare
Summary, in Swedish
I studien har vi gjort en inventering av inlärnings- och
studiestrategifaktorer såsom oro, attityder, koncentration,
motivation, studiestöd och tidsplanering bland nybörjarstudenter
vid Lunds tekniska högskola (LTH) och studerat hur de förändras
under första terminen. Vidare har vi studerat hur självstudietiden
påverkar studieresultat och om det finns samband med inlärnings och
studiestrategifaktorerna. För att göra undersökningen har vi
använt en kortversion av ett väl dokumenterat enkätinstrument –
LASSI (Learning- and Study Strategy Inventory). Resultaten från
studien visar att nybörjarstudenterna vid LTH i genomsnitt har
goda inlärnings- och studiestrategier inom de undersökta
områdena när de kommer till högskolan. En viss försämring kan
märkas på alla faktorer undantaget studiestöd under den första
terminen. Dock är det endast inom områdena studiestöd och
tidsplanering där det finns förhållandevis stora studentgrupper som
uppvisar potentiella svagheter. Det finns också tydliga samband
mellan inlärnings- och studiestrategifaktorerna och studieresultat
under den första terminen.
Avseende självstudietid vid sidan av ordinarie undervisning finns
betydande skillnader mellan studenterna. Intressant är dock att
sambandet mellan självstudietid och studieresultat tycks svagt.
Uttalade samband finns också mellan självstudietid och inlärnings och
studiestrategifaktorerna, speciellt avseende faktorn
tidsplanering.
studiestrategifaktorer såsom oro, attityder, koncentration,
motivation, studiestöd och tidsplanering bland nybörjarstudenter
vid Lunds tekniska högskola (LTH) och studerat hur de förändras
under första terminen. Vidare har vi studerat hur självstudietiden
påverkar studieresultat och om det finns samband med inlärnings och
studiestrategifaktorerna. För att göra undersökningen har vi
använt en kortversion av ett väl dokumenterat enkätinstrument –
LASSI (Learning- and Study Strategy Inventory). Resultaten från
studien visar att nybörjarstudenterna vid LTH i genomsnitt har
goda inlärnings- och studiestrategier inom de undersökta
områdena när de kommer till högskolan. En viss försämring kan
märkas på alla faktorer undantaget studiestöd under den första
terminen. Dock är det endast inom områdena studiestöd och
tidsplanering där det finns förhållandevis stora studentgrupper som
uppvisar potentiella svagheter. Det finns också tydliga samband
mellan inlärnings- och studiestrategifaktorerna och studieresultat
under den första terminen.
Avseende självstudietid vid sidan av ordinarie undervisning finns
betydande skillnader mellan studenterna. Intressant är dock att
sambandet mellan självstudietid och studieresultat tycks svagt.
Uttalade samband finns också mellan självstudietid och inlärnings och
studiestrategifaktorerna, speciellt avseende faktorn
tidsplanering.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2013
Språk
Svenska
Länkar
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Engineering and Technology
Nyckelord
- Inlärning
- studiestrategi
- LASSI
- självstudietid
Conference name
4:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2013
Conference date
2013-11-27 - 2013-11-28
Conference place
Umeå, Sweden
Status
Published