Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Betydelse av nedlagd studietid samt inlärnings- och studiestrategier för nya ingenjörers studieresultat under första terminen

Författare

Summary, in Swedish

I studien har vi gjort en inventering av inlärnings- och

studiestrategifaktorer såsom oro, attityder, koncentration,

motivation, studiestöd och tidsplanering bland nybörjarstudenter

vid Lunds tekniska högskola (LTH) och studerat hur de förändras

under första terminen. Vidare har vi studerat hur självstudietiden

påverkar studieresultat och om det finns samband med inlärnings och

studiestrategifaktorerna. För att göra undersökningen har vi

använt en kortversion av ett väl dokumenterat enkätinstrument –

LASSI (Learning- and Study Strategy Inventory). Resultaten från

studien visar att nybörjarstudenterna vid LTH i genomsnitt har

goda inlärnings- och studiestrategier inom de undersökta

områdena när de kommer till högskolan. En viss försämring kan

märkas på alla faktorer undantaget studiestöd under den första

terminen. Dock är det endast inom områdena studiestöd och

tidsplanering där det finns förhållandevis stora studentgrupper som

uppvisar potentiella svagheter. Det finns också tydliga samband

mellan inlärnings- och studiestrategifaktorerna och studieresultat

under den första terminen.

Avseende självstudietid vid sidan av ordinarie undervisning finns

betydande skillnader mellan studenterna. Intressant är dock att

sambandet mellan självstudietid och studieresultat tycks svagt.

Uttalade samband finns också mellan självstudietid och inlärnings och

studiestrategifaktorerna, speciellt avseende faktorn

tidsplanering.

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • Inlärning
  • studiestrategi
  • LASSI
  • självstudietid

Conference name

4:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2013

Conference date

2013-11-27 - 2013-11-28

Conference place

Umeå, Sweden

Status

Published