Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Export av Livsmedel – Till Vilket Pris?

Författare

Summary, in Swedish

Exporterande företag sätter ofta olika priser på olika marknader. Traditionellt tänker man sig att det beror på att företag anpassar kvaliteten på sina produkter efter vilken marknad de säljer på. I denna studie undersöks om prisskillnaderna istället kan förklaras av att företag aktivt sätter olika pris på olika exportmarknader för samma vara. Studien görs för alla svenska exporterande företag inom jordbruk, livsmedelsindustri och parti- och detaljhandel. Resultaten visar att:

•Det är vanligt att svenska exportörer i livsmedelskedjan sätter olika priser på olika exportmarknader.

•Det är i huvudsak företag i livsmedels-industrin som ökar sin vinst till följd av en differentierad prissättning.

•Företagens möjligheter att öka sin vinst genom sin prispolicy förklaras främst av företagsunika egenskaper som till exempel ett starkt varumärke. Detta har policyimplikationer då det indikerar att svenskproducerat som försäljningsargument spelar en begränsad roll vid export.

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

AgriFood Policy Brief

Issue

2012:4

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

AgriFood Economics Centre

Ämne

  • Economics

Status

Published