Kungshuset. En byggnadsarkeologisk utredning med förslag till problembaserad dokumentation

Summary, in Swedish

Abstract in Undetermined

Rapporten innehåller dels ett underlagsmaterial för vidare

bearbetningar, dels förslag till vetenskaplig inriktning för

det fortsatta antikvariska arbetet.

Kapitlet med underlagsmaterial består av en deskriptiv och teknisk

sammanställning av det befintliga dokumentationsmaterialet. Materialet är splittrat på ett flertal arkivförande institutioner. Det består av skriftliga urkunder i form av räkenskaper och kartor, olika former av avbildningarsamt arkeologiska insatser i eller i närheten av byggnaden. Vidare listas även relevant litteratur.

Den andra delen innehåller en beskrivning av Kungshuset och det

omkringliggande kulturlandskapet med en återkoppling till relevanta delar av det befintliga kunskapsläget. I denna del finns också förslag till vetenskaplig inriktning. Detta emanerar i val av dokumentationsmetoder som alltså inte endast är relaterat till objektet, utan även till det vetenskapliga kunskapsläget i stort.

Publiceringsår

Svenska