Traditionella och virtuella fokusgrupper
Författare
Redaktör
- Eksell Jörgen
- Thelander Åsa
Summary, in Swedish
Fokusgrupper kan ibland framstå som ett lockande sätt att ”göra flera intervjuer samtidigt” och på ett tidsbesparande sätt snabbt få ihop ett stort empiriskt material. En fokusgrupp är dock minst av allt en samling enskilda intervjuer; i stället är den ett dynamiskt samtal mellan ett antal personer, styrt av en moderator. Att genomföra sina fokusgruppintervjuer online (virtuella fokusgrupper) med de ytterligare möjligheter till effektivisering som erbjuds kan vara ännu mer lockande, men onlineintervjuer bör ses som en särskild form av metod med sina egna fördelar och begränsningar. I det här kapitlet får du lära dig att en väl genomförd fokusgruppintervju kan vara oerhört givande för din forskning, men att det i själva verket ofta kräver mer arbete och förberedelser än ”vanliga” intervjuer.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
43-58
Publikation/Tidskrift/Serie
Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation
Fulltext
- Available as PDF - 168 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Studentlitteratur AB
Ämne
- Communication Studies
Nyckelord
- virtuella fokusgrupper
- kvalitativa metoder
- fokusgrupper
- strategisk kommunikation
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-44-09658-2