Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studiemiljöer vid Lunds universitet - en undersökning ur ett psykosocialt perspektiv

Författare

  • Margareta Nilsson-Lindström

Summary, in Swedish

De högsta studiekraven kommer från studenterna själva. Så beskriver majoriteten av studenterna i denna studiemiljöundersökning studierna vid Lunds universitet. I andra hand betonas kraven från arbetsmarknaden och först i tredje hand utbildningens krav sådana de förmedlas i undervisningen av lärare och handledare. Undersökningen ger bilden av den existentiellt sett ensamma studenten med höga krav på sig själv. En långt driven individualisering präglar ofta studenters och universitetspersonals förklaringar till varför vissa studenter visar tecken på stress; de var överambitiösa och prestationsinriktade redan innan de påbörjade sina universitetsstudier. Problematisering sker således främst på individnivå. Denna undersökning visar emellertid att det också finns anledning att söka förklaringar inom studiemijön vid universitetets olika fakulteter.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2005

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Utvärderingsenheten, Lunds universitet

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Nyckelord

  • studiekrav
  • studiesituation
  • egenkontroll
  • stress
  • soicologi
  • studiemiljö
  • stöd
  • sociology

Status

Published

Report number

2005:236

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1401-775X