Studiemiljöer vid Lunds universitet - en undersökning ur ett psykosocialt perspektiv
Författare
Summary, in Swedish
De högsta studiekraven kommer från studenterna själva. Så beskriver majoriteten av studenterna i denna studiemiljöundersökning studierna vid Lunds universitet. I andra hand betonas kraven från arbetsmarknaden och först i tredje hand utbildningens krav sådana de förmedlas i undervisningen av lärare och handledare. Undersökningen ger bilden av den existentiellt sett ensamma studenten med höga krav på sig själv. En långt driven individualisering präglar ofta studenters och universitetspersonals förklaringar till varför vissa studenter visar tecken på stress; de var överambitiösa och prestationsinriktade redan innan de påbörjade sina universitetsstudier. Problematisering sker således främst på individnivå. Denna undersökning visar emellertid att det också finns anledning att söka förklaringar inom studiemijön vid universitetets olika fakulteter.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2005
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Utvärderingsenheten, Lunds universitet
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- studiekrav
- studiesituation
- egenkontroll
- stress
- soicologi
- studiemiljö
- stöd
- sociology
Status
Published
Report number
2005:236
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1401-775X