SI vid LTH: En utvärdering av SI-verksamheten vid fem civilingenjörsprogram vid LTH hösten 2008.

Summary, in Swedish

Rapporten redovisar en utvärdering av SI-verksamheten (SI = Samverkansinlärning) vid fem civilingenjörsprogram vid Lunds Tekniska Högskola under hösten 2008 tillämpat på en kurs i endimensionell analys. SI-övningarna med fokus på grupporienterat arbete och diskussioner kring svårigheter i kursen har varit ett komplement till ordinarie undervisning bestående av föreläsningar och räkneövningar. SI-övningarna har varit frivilliga för de nya studenterna där det i regel funnits möjlighet att delta på ett tvåtimmarspass i veckan. Andelen studenter som deltagit på huvuddelen av SI-övningarna har varierat en hel del från program till program – från ca 33 % på Datateknik till 72 % på Väg- och vattenbyggnadsteknik. I genomsnitt har ca 50 % av nybörjarstudenterna varit aktiva SI-deltagare vid de fem programmen.

Utvärderingen av SI-verksamheten baseras på enkäter som fyllts i av SI-deltagare och SI-ledare. Slutsatserna från utvärderingen är att måluppfyllelsen för SI-verksamheten är mycket god. Exempel på uppfyllda mål är att utveckla studenternas allmänna ingenjörsfärdigheter såsom problemlösning, presentationer och arbete med uppgifter i grupp; vara en del i den sociala introduktionen av nya studenter till programmet; förstärka studietekniken genom att få de nya studenterna att ta hjälp av varandra; vara en hjälp i att skapa en god studievana för de nya studenterna; ge möjlighet att ta del av äldre teknologs erfarenhet och syn på ämnet; samt att ge äldre teknologer en praktisk erfarenhet av modernt ledarskap och pedagogik.

Vid sidan av att det är en god uppfyllelse av SI-verksamhetens målsättningar är det roligt att konstatera att SI-övningarna verkar ha gjort nytta även ur tentamensynpunkt. Ungefär 12 % fler av SI-deltagarna klarade första tentamen i endimensionell analys hösten 2008 jämfört med de studenter som ej följt SI.

• Engineering and Technology

Nyckelord