Den stora katastrofen med för- och efterskalv : om kasussammanfallet i fornsvenska

Redaktör

• Cecilia Falk
  • Maria Bylin

Summary, in Swedish

I denna uppsats gör jag två saker. För det första ger jag en kortfattad beskrivning över kasussammanfallet i fornsvenska. För det andra diskuterar jag orsakerna till kasussammanfallet. Jag identifierar två viktiga tidsperioder då kasussystemet förändras. Den första inträffar kring 1300 och den andra kring 1450, åtminstone i Mälardalen. Jag kallar den första för Lilla katastrofen och den andra för Stora katastrofen. Jag kommer att visa att Lilla katastrofen innebär en förenkling. Framför allt förenklas tilldelningen av kasus på predikatens argument, men förenklingen sker även i nominalfrasen. Kasusanvändningen blir i stor utsträckning redundant. Jag visar också att Stora katastrofen innebär ett nästan fullständigt bortfall av alla kasusformer (utom på personliga pronomen). Jag undersöker också Stora katastrofens orsaker, och kan visa att den sker tidigast i Stockholmsområdet och Kalmar, och jag hävdar att den därmed främst bör sättas i samband med det stora inslaget av lågtyskar i dessa städer.

Studier i svensk språkhistoria 12

Konferensbidrag