''Vi har fått ett uppdrag av en klient ...'' - små konsultfall i undervisningen

Summary, in Swedish

Grundkurser vid LTH har ofta problemet att motivera studenten eftersom han/hon inte omedelbart kan koppla teorin till sin vardag eller till kommande profession. Ett väl dokumenterat sätt att synliggöra användning av kunskap är låta studenterna arbeta aktivt med realistiska problemställningar på en lagom nivå, t.ex. i projekt eller cases. I grundkursen i matematisk statistik för V och L använder vi små konsultfall för att fokusera på tillämpningar. Här beskriver vi hur detta går till i praktiken och jämför med att låta studenterna arbeta i större projekt. Vi tror att en autentisk lärmiljö ger en större inre motivation hos studenten. Förhoppningen är att detta engagemang också leder till ett djupare lärande. Erfarenheter och utvärderingar från kurser med större projekt, som vi arbetat med, vittnar om att verklighetsbaserade projekt stödjer inlärningen av ämnet. En preliminär utvärdering av arbete med små konsultfall tyder på samma sak. Vid konferensen kommer resultatet från en mer omfattande undersökning från december 2010 att presenteras.

Publiceringsår

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]