Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentaktivering och kontinuerlig återkoppling i föreläsningskurser - utvärdering av ett interaktivt diagnostiskt prov under föreläsning

Författare

Summary, in Swedish

Målsättningen med detta projekt var att utveckla ett praktiskt och resurssnålt pedagogiskt instrument för att öka den kontinuerliga återkopplingen och studentaktiveringen i stora föreläsningskurser. Först konsulterades litteraturen när det gäller kunskapen om föreläsningar och återkoppling till stora studentgrupper. Baserat på detta, och på författarnas tidigare erfarenheter, utvecklades sedan ett interaktivt diagnostiskt prov som implementerades i kursen Miljökemi vid LTH (KOK032, 7.5 hp, 88 studenter). Det anonyma flervalsprovet hade 12 frågor som studenterna fick svara på strax före en föreläsningspaus. Efter att studenterna fått göra om samma prov efter pausen blev resultatet något bättre, troligtvis pga. att vissa studenter diskuterat och resonerat kring frågorna. Läraren gick sedan igenom och förklarade de rätta svaren. En utvärdering visade att studenterna var positiva till provet och att de framförallt hade uppfattningen att det hjälpte läraren att identifiera deras kunskapsluckor. En viktig slutsats var att det interaktiva diagnostiska provet kan användas som ett instrument för operativ utvärdering.

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

[Publisher information missing]

Ämne

  • Organic Chemistry
  • Industrial Biotechnology
  • Chemical Sciences

Nyckelord

  • operativ utvärdering
  • föreläsning
  • studentaktivering
  • kamraträttning
  • återkoppling
  • SoTL

Status

Published