Nu är det fredagsmys! Chips och gemenskap när vardag blir helg

Summary, in Swedish

Tacos, pizza eller hämtmat följt av popcorn och chips i tv-soffan framför Idol eller På spåret: när veckan går mot sitt slut är det fredagsmys som gäller. I denna artikel, som bygger på en dokumentation utförd av Folklivsarkivet, Lunds universitet, åren 2011-2012, analyseras fredagsmys ur olika perspektiv. Med utgångspunkt i ett material bestående av frågelistsvar, en nätetnografisk undersökning och svar på en enkät diskuteras varifrån begreppet och företeelsen kommer, vad det innebär och hur det tolkas av olika personer. Vidare problematiseras fredagsmyset som ritual, dess relation till fest och vardag och till konsumtion och marknadsföring. Såväl entusiastiska förespråkare som personer som förhåller sig kritiska till mysandet kommer till tals.

Sidor

Budkavlen: Tidskrift för etnologi och folkloristik

Volym

Artikel i tidskrift